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Scale-Revised: Mature happiness, psychological inflexibility,  stronger communi�es and encourage other
        and the PERMA Model. Journal of Happiness Studies, 24, 3,  who observe our forgiveness to forgive their
        1075-1099.                                             foes as well” (McMinn, 2017, Seiten 163; 168).
        Chandler, D. (2014). Chris�an Spiritual Forma�on: An
        Integrated Approach for Personal and Rela�onal Wholeness.
        InterVarsity Press Academic.                           Die Posi�ve Psychologie könnte von einer theo-
        Chandler, D. (2016). (Ed.). The Holy Spirit and Chris�an  logischen Fundierung ihrer Tugendkataloge
        Forma�on:   Mul�disciplinary  Perspec�ves.  Palgrave   profi�eren, wenn sie sich auf die biblischen
        Macmillan.                                             Lehren von der Frucht des Heiligen Geistes ein-
        Comer, M. (2024). Leben – Vom Meister lernen – Prac�cing
        the Way. SCM R.Brockhaus.                              lässt. Christliche Seelsorger, Berater, Coaches
        Collicu�, J. (2015). The Psychology of Chris�an Character  und Psychotherapeuten dagegen könnten von
        Forma�on. SCM Press                                    differenzierten empirischen Prozessmodellen
        Cortez, M. (2019). Beyond Imita�on – The Image of God as a  der Tugendentwicklung profi�eren und daraus
        Vision for Spiritual Forma�on. In:                     evidenzbasierte geistliche Trainingsprogramme
        Crisp, T. M., Porter, T. M. & Ten Elshof, G.A. (2019). Psychology
        and Spiritual Forma�on in Dialogue: Moral and Spiritual  entwickeln. Ein herausragendes Beispiel für
        Change in Chris�an Perspec�ve. IVP Academic.           derar�ge Transfereffekte ist die von Evere�
        Davis, E. B., Worthington, E. L. Jr. & Schnitker, S. A. (Eds).  Worthington entwickelte Wissenscha� des Ver-
        (2023). Handbook of Posi�ve Psychology, Religion, and  gebens. Vergeben hat erstaunlich posi�ve
        Spirituality. Springer.
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        published in modern English.                           Wohlbefinden und die sozialen Beziehungen.
        Entwistle, D.N. & Moroney, S.K. (2005). Integra�ve     Das REACH-Modell geht von fünf Phasen des
        perspec�ves on human flourishing: The Imago Dei and    Vergebens aus. Das Akronym REACH steht für
        Posi�ve Psychology. Journal of Theology and Theology 39, 4,  die folgende Abfolge von Schri�en: R = Recall
        295-303.
                                               th
        Foster, R. J. (1988). Celebra�on of Discipline. 20 Anniversary  the hurt, E = Empathize with your partner, A =
        Edi�on. Harper                                         Altruis�c gi�, C = Commit, H = Hold onto forgi-
        Gawriluk, P.L., Hofer, A., & Levering, M. (Eds.). (2024). The  veness (Worthington, 2020). Sich selbst zu ver-
        Oxford Handbook of Deifica�on. Oxford University Press.  geben kann nach Worthington in einer anderen
        Gorman, M.J. (2021). Cruciformity – Paul’s Narra�ve    Schri�olge bewäl�gt werden: Schri� 1: Recei-
        Spirituality of the Cross. 20th Anniversary Edi�on. Wm. B.
        Eerdmanns Publishing Co.                               ve God’s Forgiveness, Schri� 2: Repair Rela�-
        Gundry, S.N. (1996). Five views on Sanc�fica�on. Zondervan  onships, Schri� 3: Rethink Rumina�on. Schri�
        Academic.                                              4: Emo�onal Self-Forgiveness unter Anwen-
        Haack, J. (2023). Strength of faith – Empirical psychological  dung der REACH-Schri�e. Schri� 5: Rebuild
        approaches. The EMCAPP Journal – Chris�an Psychology   Self-Acceptance. Step 6: Resolve to Live Vir-
        around the world 20, 53-70.
        Hiestad, G. & Wilson, T. (Eds.). (2019). Tending Soul, Mind, and  tuously.
        Body – The Art and Science of Spiritual Forma�on. InterVarsity
        Press.                                                 Interessanterweise plädieren auch Entwistle &
        Hildebrand, D. von (Pseudonym Peter O�) (1940). Die    Moroney (2005) in Analogie zur Posi�ven Psy-
        Umgestaltung in Christus – Über christliche Grundhaltung.  chologie für eine vorsich�ge Schwerpunktver-
        Verlagsanstalt Benziger.
        Johnson, E.L. & Jones, S.L. (Eds.). (2000). Psychology &  schiebung in der Theologie auf die durch
        Chris�anity. InterVarsity Press                        Go�es Gnade umgestalteten posi�ven Charak-
        Lomas, T., Waters, L., Oades, L. G. & Kern, M. L. (2021). Third  terzüge: „…evangelical theology has tradi�o-
        wave posi�ve psychology: broadening towards complexity.  nally highlighted the problem of sin and its
        The Journal of Posi�ve Psychology, 16, 5, 660-674.
        Lomas, T., Pawelski, J.O. & VanderWeele, T.J. (2024). A flexible  wide-ranging consequences for human beings.
        map of flourishing: The dynamics and drivers of flourishing,  Not surprisingly, this state of affairs has led to
        well-being, health, and happiness. Interna�onal Journal of  integra�ve efforts that concentrate on the dar-
        Wellbeing 13 (4), 1-38.                                ker side of human nature and tend to neglect
        McMinn, M. (2017). The Science of Virtue – Why Posi�ve  what is admirable and noble in human nature.
        Psychology ma�ers to the church. Brazos Press.
        Naselli, A. D. (2010). Let go and let God – A Survey and  A case is made […] that a more complete view
        Analysis of Keswick Theology. Logos                    is needed that celebrates humans’ posi�ve fea-
        Newman, D. B., Nezlek, J. B. & Tay, L. (2024). General gra�tude  tures as creatures who bear the image of God,
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