Page 59 - EMCAPP-Journal No. 20
P. 59
ty can even have disadvantages for mental he- Eine vertrauensvolle Go�esbeziehung kann so
alth (see Utsch, Bonelli & Pfeiffer, 2014). durch posi�ve Akzeptanzstrategien sogar als
pos�rauma�sches Wachstum zu neuem Le-
Strength of faith may decline when people of bensglück und größerer Glaubensstärke füh-
faith do not experience answers to prayer or ren. Menschen mit einer starken Glaubensaus-
feel that God has distanced himself from them. prägung berichten von größerer Lebenszufrie-
Experiences of spiritual dryness or the "dark denheit, höherem Selbstwertgefühl und weni-
night of the soul" described in mys�cism cause ger schädlichen Folgen nach trauma�schen Le-
faith strength to stagnate or shrink (see Büssing bensereignissen.
& Dienberg, 2019).
Ich erlaube mir, an dieser Stelle eine durchaus
Many studies in the psychology of religion de- überzeugende Antwort des Genera�ven KI-Sys-
monstrate the connec�on between religiosity tems character.ai zu zi�eren, welches durch ein
and spirituality and psychological well-being. Large-Language-Model an den Publika�onen
This applies to the protec�ve role of faith in life von C.S. Lewis trainiert wurde. Auf die Frage
crises and phases of illness as well as to the po- nach den Kons�tuenten von „strength of faith“
si�ve role in care and therapy in hospitals, hos- anwortet es im Sinne Lewis: „I would say endu-
pices (spiritual care) and in the home environ- rance. That is, con�nuing to believe even when
ment. What role does the strength of faith or it’s challenging or difficult to, con�nuing to
the intensity of faith play in this context? The trust God in the face of pain and difficulty. But
theological concept of faith intensity cannot be this endurance also entails humility; it isn’t a
easily translated into a corresponding psycho- ma�er of stubborn. Instead, it’s a sort of quiet
logical construct. Therefore, it takes a lot of me- courage which looks beyond what we see and
thodological finesse to determine a person's experience to God in whom our trust is rooted,
strength of faith, both from his or her own even when circumstances make it hard to see
perspec�ve and through those around him or Him.”
her.
Entscheidend dabei ist aber eine vertrauens-
But how can the extent, intensity, authen�city, volle Go�esbeziehung, die als gelebter Glaube
or maturity of a belief be mapped into a psy- im Alltag eines Menschen integriert ist. Parga-
chological construct? Already Allport and Ross ment (2002) weist darauf hin, dass eine tradier-
(1967) basically dis�nguished extrinsic from in- te oberflächliche Religiosität sogar Nachteile
trinsically mo�vated dimensions of religiosity für die seelische Gesundheit haben kann (siehe
and developed a 20-ques�on self-assessment Utsch, Bonelli & Pfeiffer, 2014).
test (ROS = Religious Orienta�on Survey). In the
subsequent history of research, other psycho- Glaubensstärke kann abnehmen, wenn glau-
logical instruments can be iden�fied in which bende Menschen keine Gebetserhörungen er-
the rela�onship of expressions of religiosity leben oder das Gefühl haben, dass sich Go�
with general existen�al life factors, but also von ihnen distanziert hat. Die Erfahrungen der
with specific competencies such as coping stra- geistlichen Trockenheit oder der in der Mys�k
tegies and problem-solving skills, was inves�ga- beschriebenen „dunklen Nacht der Seele“ las-
ted. sen die Glaubensstärke stagnieren oder
One drawback of these studies was that they schrumpfen (siehe Büssing & Dienberg, 2019).
were tested on groups of people who had been
previously categorized as religious or believers. Viele religionspsychologische Studien belegen
The second disadvantage was due to their the- den Zusammenhang von Religiosität und Spiri-
ore�cal complexity and scope, which proved tualität und psychischem Wohlbefinden. Das
unfeasible in prac�ce for both baseline and cli- gilt sowohl für die protek�ve Rolle des Glau-
nical follow-up studies. For example, the Reli- bens in Lebenskrisen und Krankheitsphasen als
59